tisdag 13 mars 2018

Nytt vatten för isfiske

Förra året blev det inget med isfisket, det var ingen is alls i Skåne..... Under några veckor nu har det dock varit läge för att beträda isarna igen. En kompis hade fått tips om ett mindre vatten som vi bestämde oss för att testa. Sagt och gjort vi möttes upp 3 personer kl 07.00 och hade snabbt spöna ute. Efter en massa fäll som inte resulterade i något än att betesfisken var lite halvt skrapad (mysko som fan) började det bli fiskindikation på Jörgens spö. Jörgen var i denna stund upptagen med att björna i skogen ett femtiotal meter bort så när vippan löser ut får jag gå ut och ta det. Den här gången är det fast fisk och rejäl sådan. Jag vrålar till Jörgen att han får "finish up" so to speak och han kommer raltandes nerför slänten och halvjoggar ut mot oss. Några minuter senare drar han upp en fin gädda på 8,1 kg. Nice! Här finns fisk :) Ut med grejorna igen och 4 minuter senare löser det igen, i  samma hål och på samma mörtstackare. 7,1 kg gädda åker upp ur hålet. Hoppsan! En 5 kg blir det nån timme senare också så vi beslutar oss för att återvända hit igen.


Jörgens två gäddor 8,1 samt 7,1 kg.





Veckan därpå är jag tillbaka med min pappa som sällskap. Dagen är hur seg som helst och endast en liten snipa på 1 kg får syna isen. Men när det börjar skymma blir det plötsligt aktivitet på mitt spö närmast land. Vippan löser och 111 cm gädda på 8,5 kg blir resultatet. Gammelgäddan i sjön, stort huvud och lång smal kropp. Ingen rom trots en bit in i mars månad, vet inte om gamla gäddor kanske inte leker? Någon biolog vet säkert svaret.....








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar